Smakportion

Idag vid middagstid ungefär fick Melissa smaka banangröt, det var den första mate hon smakade. Hon är ju 4 månader nästa vecka, och jag har ju så svårt med att vänta med saker så hon fick smaka det nu. I början var ju jätte skeptisk. Visste inte riktigt vad hon skulle göra med det. Jag filmade först. men sen tog jag lite lite till på skeden när mamma stängt av videon och då ville hon verkligen ha mer. Hon tyckte om det iallafall, det märkte man. 
 
Min tanke är att försöka bli av med det här att amma henne till sömns, så istället för amma innan läggdags tänkte jag försöka börja med gröt. Så tänkte hon skulle få smaka det några gånger nu, så hon vänjer sig med smaken och så man vet att hennes mage klarar det. Sen börja mer och mer när hon är över 4 månader. När hon har börjat med gröt varje kväll då ska jag börja ge smakportioner av andra saker och byta ut måltid efter måltid. Jag ska fortfarande amma henne, men ska försöka att dagarna är utan amning, och bara amma henne på natten och morgonen. Natten bara om hon fortsätter vakna vid 5-7, sen vid 10 ungefär när vi brukar gå upp, då ska hon få riktig frukost. Men vi börjar sakta men säkert. När jag ska sluta amma helt vet jag inte, absolut innan 1 år, kan tänka mig runt 7-9 månader? 
 
Nu ska jag byta ut kvällsmålet mot gröt först. Efter det sakta byta ut så att hon äter riktig middag med oss. Och sen gå bakåt och bakåt. Allra sist byter jag ut det på morgonen, om hon inte vaknar hungrig på nätterna, då är det de sista jag byter ut. Amma är ganska mysigt faktiskt, i början ville jag det helst inte, gjorde det bara för att det var det bästa för Melissa. Men sen insåg jag att det var faktsikt mysigt, det ger sådan otrolig närhet och jag tycker det är jätte mysigt när jag ammar henne för att hon sedan hel plöstligt slutar för att titta på mig och bara le och vara glad, det gör en så otroligt lycklig! Min otroligt fina, goa, snälla bebis, vill bara kramas med henne hela tiden. Kärleken till henne är så stor, man blir helt tårögd av att bara tänka tanken av henne le och vara lycklig. 
 
 
 
 
 
 



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback